Culture & History

1.民族

ノス彝族(Nuosu Yi)は、中国の四川省と雲南省の境に居住する彝族(中国で公式に認められた56の民族の一つ)の一派で、総人口は約350万人である。 自称は「ノス」[nɔ33su33]または「ネス」(nɛ33su33)であり、ノス彝族と呼ばれている。

1. People

Nuosu Yi people live in the Sichuan province and the Yunnan province of China. Nuosu Yi belongs to one of the official 56 minority groups in China with a population of about 3.5 million. The people go by the name ‘Nosu’ [nɔ33su33] or ‘Nesu’ (nɛ33su33).

2.歴史

ノス彝族の族源にはいくつかの学説があるが、もっとも広く認められるのは「氐羌説」 である。つまり、大昔中国西北部で活躍していた「氐羌」部族が、戦争などの原因で南へ移転する際、当地の原住民たちと混血して、今の彝族、及びロロ・ビルマ語支の諸民族になったという学説である。学界では、彝族の先祖が南詔國(738~902)及び後継者の大理国(937~1253)の主体民族の一つであった「乌蛮」(ウマン)の子孫であると考えられている。大理国が元王朝に滅ぼされたことにより、中央王朝の統治下の一つの民族となってきた。元王朝、及び後継者の明王朝、清王朝がノス彝族の地域において「改土帰流」という政策を実施していたが、清王朝の半ば以降は、「ズモ」階級の勢力が衰えて、「ノホ」階級の勢力拡大によって、ノス彝族の地域が1952年の民主改革運動の終わりまで、長期に渡って、武装した家系の分裂という混乱した時代を経っていた。

2. History

The origin of Nuosu people is still unclear but most scholars believe that Yi people come from the Diqiang people, which explains that the Diqiang people who were based in northwestern China moved southwards due to wars. The Diqiang people then lived together with the local people and formed the Yi group. Researchers propose that Yi people are one of the descendants of Wuman who were the main people of the Nanzhao kingdom (738-902) and Dali (937-1253). The end of the Dali kingdom by the Yu’an dynasty lead Yi people to become part of the central government. During Yu’an, Ming, and Qing dynasties, the Gaitu Guiliu policy (officials sent from the central governed the local areas) was in place, but during the second half of the Qing dynasty, the Zumo rank lost power, and the Noho rank expanded its influence. Until 1952, Nuosu people and the region experienced internal conflicts between knights for a long time.

3.地理

ノス彝族は地理的に川西高原の東南部と雲貴高原西北部に分布していて、地域内には山岳地帯がほとんどで、主な川としては金沙江、雅礱江と大渡河などがある。行政的には中国四川省の凉山彝族自治州、攀枝花市、甘孜チベット自治州、雅安市、楽山市、宜賓市、雲南省の昭通市、楚雄彝族自治州、大理白族自治州、麗江市、迪慶チベット族自治州などに属する。そのうち、涼山彝族自治州は全国(世界でも)もっとも大きな彝族人の集落地であり、284.6万人のノス彝族人が在籍している。

3.Geography

The Nuosu Yi people are geographically distributed in the southeastern part of the Western Sichuan Plateau and the northwestern part of the Yunnan-Kweichow Plateau, which is mostly a mountainous area. The main rivers are the Jingsha River, the Yalong River, and the Dadu River. Administratively, the area belongs to Liangshan Yi Autonomous Prefecture of Sichuan Province, Panzhihua City, the Tibetan Autonomous Prefecture of Garzê, Ya’an City, Leshan City, Yibin City, Zhaotong City in Yunnan Province, Chuxiong Yi Autonomous Prefecture, Dali Bai Autonomous Prefecture, Lijiang City, and Diqing Tibetan Autonomous Prefecture. Among them, Lingshan Yi Autonomous Prefecture is the largest settlement of the Nuosu Yi in China (and in the world), with 2.846 million of them registered.

4.言語

ノス彝語は彝語の北部方言とも呼ばれ、シナ・チベット語族チベット・ビルマ語派ロロ・ビルマ語支ロロ語群に属する。内部にはスザ(ʂɿ21ndʐa33)、ソディ(sɔ33ndi21)、アデゥ(a33tu̱33)、イノ(ʑɿ33nɔ33)とリディム(li33ndi33mu33)という五つの方言に分けられていて、スザ方言が共通語とされている。ノス彝語は大多数のノス彝族人の第一言語であるとともに、一部の涼山彝族自治州に住んでいる漢族、チベット族、モンゴル族やアルス人(公式的にチベット族の一派と認定されているが、言語的にはチアン語群に属する)などの民族の方々にとっては第二言語や第三言語でもある。

4.Language

Nuosu Yi, also called the northern dialect of the Yi language, belongs to the Loloish branch of the Lolo-Burmese language group under the Sino-Tibetan language family. It is divided into five dialects: Shyp Nra (ʂɿ21ndʐa33), Suondip (sɔ33ndi21), Adur (a33tu̱33), Yynuo (ʑɿ33nɔ33), and Lindimu (li33ndi33mu33), with Shyp Nra acting as the lingua franca. Not only is Nuosu Yi is the first language of the majority of Nuosu Yi people, but it is also a second and third language for some members of the Han, Tibetan, Mongolian, and Rus ethnic groups who cohabit in the Lingshan Yi Autonomous Prefecture.

5.文字

ノス彝族には自分の独特な文字があり、中国では漢字を除き、成熟し広く使われている唯一の独自文字であると考えられる。民主改革の終わり(1954年)までは、主に聖職者であるビモと一部の貴族階級の間に用いられていた。1980年、元々字数と変異ともに多かったノス彝文字を819の文字(次高調の字は含まない)に簡単化・規範化した方案が中国国務院に承認され、涼山彝族自治州などの地域で使用されてきた。そういった文字は、一般的に「規範彝文」と呼ばれる。

5.Characters

The Nuosu Yi people have their own unique characters and are considered to be the only fully developed and widely used original script other than the Chinese characters in China. Until the end of the Democratic reform (1954), it was mainly used between the Bimo priest and some aristocratic classes. In 1980, The State Council of the People’s Republic of China approved of a plan to simplify and standardise the Nuosu Yi script, which originally had many characters and variations, to 819 glyphs (excluding super high tones), and is now used in areas such as Liangshan Yi Autonomous Prefecture. Such characters are commonly referred to as “The Standardized Yi Script (The Modern Yi Script)”.

6.社会

伝統的なノス彝族の社会としては、父系の血縁で結ばれた厳しい家系システムがあり、 強いアイデンティティと結束力を持っている。歴史的に上から順に、ズモ、ノホ、チゥホ、アジャ、ガシという厳格な階級制度があり、ズモとノホは支配階級に、チゥホ、アジャ、ガシは被支配階級に属していた。 婚姻関係に関しては今でも、ほとんどの場合、厳しい家系外婚と階級内婚の制度が維持されている。

6.Society

The traditional Nuosu Yi society has a strict patrilineal ancestry system with a strong sense of identity and unity. There has historically been a strict class system, which are from top to bottom: Nzymop, Nuohop, Quhox, Mgapjie, and Gaxy. Nzymop and Nuohop belonged to the ruling class, and Quhox, Mgapjie, as well as Gaxy belonged to the controlled class. On marital relationships, a strict clan exogamy and class endogamy system is mostly maintained.

7.文化

彝族にとって、最も重要な祝日は「火把節」(松明祭り)と正月である。「火把節」は毎年の旧暦6月24日に催される盛大な祭りである。その日には、彝族人は、みんな火をつけたたいまつを持ち、田畑を巡って「害虫を焼く」。そういったことを通して、農作物の豊作を祈る。彝族の新年は統一な日にちがない。地域によって、10月の下旬から翌年の2月の上旬までのいつかの三日間を選んで新年を祝う。正月には正月の豚肉で祖先を祭ったり、年始回りをしたりするのが一般的である。服装に関しては、方言や地域、階層などによって、柄や色などで顕著な異なりがある。ノス彝族には、伝統的に1年間を10か月に分け、1か月に36日があり、それに5日間の「正月の日」が設けられている、そして3年ぶりに1日を加えるという独特な暦法がある。その暦法は今でも一部の人が使用している。

7.Culture

The most important holidays for the Nuosu Yi people are the Torch Festival (Dutzie) and the New Year. The Torch Festival is a grand festival help on June 24th of the lunar calendar every year. On that day, every Nuosu Yi carries a torch that has been lit and goes around the fields to “burn pests.” The New Year must not be separated across different non-consecutive days. Depending on the region, three consecutive days between late October until the beginning of February in the following year are chosen for the New Year celebrations. It is common to kill a New Year’s Pig during the New Year. Regarding the attire, there are significant differences in things like patterns and colours between dialects, regions, and social class. The Nuosu Yi people have a unique calendar system where they divide a year into 10 months, with 36 days in each month and a 5-day “New Year’s Day.” Every 3 years, they also add 1 day to the calendar. This calendar is still used by some people to this day.

8.宗教と信仰

ノス彝族は基本的に“万物有霊”に基づいた自然崇拝、トーテム崇拝と祖先崇拝を信仰している。その中で、祖先崇拝がもっとも中心的な地位を占めている。 ノス彝族には独特な宗教的文化「ビモ文化」がある。「ビモ」と「スニ」はノス彝族の宗教社会に欠かせない2つの聖職であり、基本的に人間と鬼(幽霊)との間の交流役を勤めていると考えられる。そして、「ビモ」は彝族の「知識人」でもあると考えられる。

8.Religion and Beliefs

The Nuosu Yi people are animatism believers and practice nature worship, totem worship, and ancestor worship. That said, ancestor worship plays a central role in their belief. The Nuosu Yi people have a unique religious culture, called the “Bimo Culture.” “Bimo” and “Sunyit” are two priesthoods that are indispensable to the religious society of the Nuosu Yi, and are thought to basically act as exchanges between humans and demons (ghosts). Additionally, “Bimo” is considered to be the “knowledge molecule” of the Nuosu Yi people.